“Egyes tragédiák gúzsba kötnek minket, akárcsak a hazugságok; a fájdalom és keserűség láncaival tekerednek körénk, s fel sem fogjuk igazán, mennyire megbéklyóz bennünket a múlt, amíg meg nem lazul rajtunk a kötelék.
Más tragédiák felszabadítanak minket.”
Vélemény:
Mielőtt elmerengenénk ezen a költői kérdésen, térjünk vissza a könyv elejéhez. Mint már többször is említésre került, az egyik legnépszerűbb Charlotte Brontë regény szolgált alapul a történethez. Amiben mégis különbözik a kötet egy átlagos átdolgozástól, az az, hogy a Jane Eyre maga is szinte szerves részét képezi a Jane Steele-nek. Főszereplőnk kedvenc könyvéről van ugyanis szó, amit a cselekmény előrehaladtával rendszeresen említ, idéz, olvas és amelyet gyakran összevet a saját életével. Hiába volt ötletes ez a fajta megoldás, a végeredmény mégis kicsit sutának hatott számomra, főleg a görcsös hasonlítgatások miatt, hiszen hiába vont többször is párhuzamot az eredeti művel, a legnyilvánvalóbbakról soha nem tesz említést, így például az iskolai éveiről, a postára lovaglásról és a balesetről, illetve a legnyilvánvalóbbról, Mr. Thornfield nevéről, ami pontosan ugyanaz, mint a hely, ahova Jane Eyre nevelőnőnek szegődik. Ezeken a hasonlóságokon egyszer sem ütközik meg, ezért hiteltelenné és feleslegessé váltak számomra ezek a részletek, csak valami olyannak, amit mindenképp bele akart szuszakolni a szerző azért, hogy bizonyítsa, ez igazából tényleg más lesz, mint a Jane Eyre… Erre szerintem nem is lett volna szükség, mert enélkül is gond nélkül megállta volna a helyét a történet, ráadásul olvasás közbeni izgalmas játékká válhatott volna az ismerős részek felfedezése.
Anélkül, hogy sok mindent lelőnék a cselekményből el kell mondanom, hogy a már említett Kelet-indiai Társaság és az Indiában történt események közötti kapcsolat végül a romantikát csak mellékszereplővé tette a krimi műfaja mellett. A kötet utolsó harmadában a bűnügyi jelleg érvényesült inkább, ami viszont nem lett erőssége a könyvnek, mert noha felpörgette az eseményeket és izgalmassá is tette a befejezést, a szokásos kliséelemeket sajnos nem tudta levetkőzni. Nem fejteném ki részletesen, de olyanra gondoljatok, mint hogy az utolsó pillanatban rájön a főhős a megoldásra, például a gyilkos kilétére (itt más a “rejtély” egyébként), aki aztán meg akarja akadályozni, hogy lelepleződjön, de végül mégis csak pórul jár… Ettől persze nem lesz rossz a regény, csak ne várjunk túl nagy meglepetéseket a befejezés kapcsán.
Végül rátérnék arra, amiről leginkább szerettem volna írni, ugyanis mindenkinek kicsit magyarázkodva beszéltem a könyvről, amikor kérdezték, hogy éppen mit olvasok. Furán néztek rám, amikor idéztem a fülszöveget, miszerint Jane Eyre-átirat és a főszereplő egy sorozatgyilkos… És mikor azt kérdezték tőlem, hogy milyen maga a könyv, akkor sem tudtam egyenes választ adni. Hiszen a főszereplőnk egy gyilkos… Adott egy jó elképzelés és vele egy különös helyzet, amiben nem sűrűn volt részem. (Bár belegondolva A Széthullott Birodalom-trilógiában is valami hasonló jellemmel találkozhatunk, azt a sorozatot pedig egyenesen imádtam…) A lényeg, hogy nem tudtam hogyan viszonyuljak Jane-hez és a múltjához, nem tudtam, hogy szimpatizálhatok-e vele vagy sem, s végül csak azt vártam, hogy a cselekmény segít majd elhatározásra jutnom ennek eldöntésében.
Őszintén szólva… nem segített. 🙂 Az nyilvánvaló, hogy az őt gyerekkorában ért trauma hatására torzult el az énképe annyira, hogy gyilkosként gondoljon magára és emiatt érezhesse magát felhatalmazva még több gyilkosság elkövetésére. Valójában olyan emberek halálát okozta mindig, akik amúgy nem voltak szentek, sőt… de akárhonnan is nézzük, ez minden esetben önbíráskodás, ráadásul a legkegyetlenebb fajtája. Úgy vélem nem vagyunk istenek és egyáltalán senkik, hogy más életéről döntsünk, legyenek akármilyen romlottak… Persze egy más korról beszélünk, más szokásokkal, ahol az igazságszolgáltatás még gyerekcipőben járt, így nekem sincs tisztem megítélni a helyzetet. Jane a többi szereplőtől feloldozást kap, engem viszont azóta is gondolkodásra késztet…
Kedvenc idézetek:
“(…) az emberek nem tehetnek arról, hogy milyen a természetük.
– Arról viszont tehetnek, hogy mit cselekszenek a természetük hatására, bármilyen legyen is.”
“Olyannyira közelről látjuk saját magunkat, hogy gyakran nem tudjuk megfelelően felmérni önnön értékeinket.”
“(…) egy férfi nem követhet el annál nagyobb baklövést, mint hogy figyelmen kívül hagyja egy nő megérzését.”
“(…) tevő, cselekvő emberek vagyunk, s ezzel óhatatlanul együtt jár, hogy elszenvedünk sérüléseket életünk során. Csakis azért fohászkodhatunk, hogy találjunk magunknak szerető társakat és barátokat, akik segítenek befoltozni a sebeinket, s akiknek cserébe mi is segíthetünk gyógyulni.”
“Történeteket mesélünk idegeneknek, hogy a bizalmukba férkőzzünk, történeteket mesélünk a szeretteinknek, hogy magunkhoz láncoljuk őket, történeteket mesélünk saját magunknak, hogy elűzzük a démonjainkat. Amikor az igazat mondjuk, gyakran érzéketlenek vagyunk; amikor hazudunk, gyakran kedvesek próbálunk lenni. Bármi is történjék, mindig történeteket mesélünk, és rejtélyes tehetségünk van hozzá.”
Szólj hozzá!Eredeti cím: Jane Steele
Nyelv: magyar
Fordította: Komáromy Zsófia
ISBN: 9789634572886
Eredeti megjelenés: 2016.
Magyar megjelenés: 2018.
Kötésmód: puhaborítós
Oldalszám: 584
Kiadta: KönyvmolyképzőFülszöveg:Jane Eyre alakja újragondolva bátor, hősies sorozatgyilkosként.Jane Steele, az érzékeny árva előbb gonosz nagynénje és erőszakos kuzinja karmai között szenved, majd egy kegyetlen iskolában, ahol küzdenie kell a puszta túlélésért, amíg el nem menekül Londonba, kínzói holttestét hátrahagyva.
Miután éveken át bujkál a törvény elől, és közben hátborzongató „utolsó vallomásokat” ír a felakasztottak nevében, Jane izgalmas hírekre bukkan egy újsághirdetésben. A nagynénje meghalt, gyermekkori otthonának pedig immár új ura van: Mr. Charles Thornfield, aki épp nevelőnőt keres.
Jane mindenáron ki akarja deríteni, vajon nem ő maga-e a birtok jogos örököse, így álnéven elnyeri az állást, és megtudja, hogy Highgate House-t bámulatosan furcsa új lakók foglalták el: az igéző, de epés Mr. Thornfield, a szikh háborúkat megjárt katonaorvos, valamint jóindulatú, szikh főkomornyikja, Mr. Szárdár Szingh, akinek közös múltja a ház urával mintha sokkal bonyolultabb és sötétebb lenne, mint amilyennek feltüntetik.
Ahogy Jane egyre több vészjósló bepillantást nyer kettőjük erőszakos történetébe, és beleszeret a mogorva, tragikus sorsú Mr. Thornfieldbe, szörnyű dilemmával néz szembe: vajon övé lehet-e a férfi – testestül-lelkestül, minden titkával együtt – anélkül, hogy felfedné előtte a saját gyilkos múltját?Szatirikus románc a bűntudatról, önazonosságról, a jóságról és a hazugságok természetéről.