Ken Liu néhány éve A papírsereglet és más történetek című novelláskötetével robbant be a hazai science fiction köztudatba az Agave Könyvek jóvoltából. A több irodalmi díjjal is büszkélkedő szerző legújabb kötete újra a modern sci-fi világába kalauzolja az olvasót, amelyek üzenete állandó érvényű. Tartsatok bloggerreinkkel ti is, ismerjétek meg Liu különleges világát, hogy a turné végén tiétek lehessen egy példány a kötetből!

– Ez az utunk valódi kezdete – gondolja. – Nem az számít, hogy mennyi időnk van, hanem hogy mit kezdünk vele.

Vélemény:
Ken Liu már 2018, vagyis A papírsereglet és más történetek magyar megjelenése óta várólistás nálam, amely várakozást csak tetézte a Netflixen a Love, Death & Robots című animált science fiction antológia is, amelynek 10. epizódját, a Jó vadászatot! (Good Hunting) éppen Liu egyik, az említett kötetben is megjelent novellája ihlette. A sorozat egyedi megvalósítása és a feldolgozott téma, amelyben a mitológia, a steampunk és a science fiction keveredik, nem hagyott kétséget afelől, hogy meg kell ismerkednem a szerző (lehetőleg teljes) munkásságával. Mivel a visszamenőleges olvasásokkal mindig hadilábon állok, így az első olvasmányommá vált Ken Liutól a 2020-ban megjelent Az istenekkel nem lehet végezni című novelláskötet.

Hiába az adaptációval való kapcsolatom, nem nagyon tudtam, hogy mit várhatok majd a kötettől, így egyenesen meglepő volt számomra, hogy már az Előszóval képes volt belopnia magát a szívembe. Romantikusnak hangzik ez a gondolat a stílust tekintve, de valójában csak annyit jelent, hogy egy végtelenül szimpatikus személy képe rajzolódott ki számomra, egy igazi emberi íróé, aki próbál boldogulni a pénzközpontú világunkba. Ken Liu ugyanis azzal kezdi legújabb novelláskötetét, hogy végre önmaga lehet ebben a könyvben, hiszen A papírsereglet és más történetek esetében még nagyon kellett figyelnie arra, mit válogat bele a kötetbe, hiszen az volt a bemutatkozás a nagyközönség felé. Itt végre önmaga lehet és úgy gondolja, hogy a szerzők saját válogatásai ha lehet, akkor még jobban sikerülni szoktak, hiszen ezek valamiért közel állnak a szívéhez, a kedvencei. Hogy ez végül mennyire hatott pozitívan magára a válogatásra, arról nyilatkozni nem tudok, hiszen nincsen összehasonlítási alapom, de egészen más fényt vet ez az apró információmorzsa a kötet egészére.

Ha egy szóval kellene jellemeznem Az istenekkel nem lehet végezni-t, akkor azt mondanám rá, hogy grandiózus…. És ez a grandiózusság nem az oldalszámokban, hanem a tartalomban nyilvánul meg, mind a novellák tekintetében, mind pedig a történetek által felölelt időben. Ken Liu nem ragad meg a science fictionnél, mint zsáner, hanem a saját fantasy világából és a mágikus realizmusából is ad nekünk egy kis kóstolót. Az időbeni hatalmas távlatokat pedig már az első novella is előrevetíti az egész kötetre nézve. A (túlidealizált) régmúlt, a(z elrettentő) jelen és a(z emberi elmével felfoghatatlan) jövő mind közös alapokra épít. Talán nem meglepő, hogy az Amerikában élő, ám kínai gyökerekkel rendelkező szerző nagy hangsúlyt fektet művében a múltra és a gyökerekre, a hagyományok és a kultúra ápolására, illetve hogy mennyire érzékenyen reagál a jelen problémájára, a globális pusztításra és a technológia rohamos fejlődésére. Ami elsőre kaotikusnak fog érződni, az a végére egy igazán letisztult válogatássá áll össze, amelyben néhány novella többé-kevésbé még össze is kapcsolódik egymással.

Mivel a történetek a népi kultúrától kezdve egészen a technológiai fejlettség legmagasabb szintjeiből építkeznek, ezért számomra az olvasás szinte egy hullámvasút volt. Ahogy a téma egyre komplexebb lett, annál több odafigyelést igényelt részemről és annál lassabban is haladtam az olvasással. Őszintén szólva néha nagyon nem volt egyszerű követnem a történéseket, főleg amikor a tudományos alapokra helyezte az igazán távoli jövőt. Szerencsére ez nem ment a szórakozás rovására, de voltak pillanatok, amikor kevésnek éreztem a saját háttértudásom és utána kellett néznem néhány fogalomnak.

A kötet amúgy 18 novellát tartalmaz, mindegyik egy rettentő erős, egy igazán egyedi gondolatot helyez a középpontba, a fentebb már említett részletek valamelyikével. Rögtön az első történet emlékezetessé vált számomra és megalapozta a későbbi hangulatot, amely miatt szívesen nyúltam újra a könyvhöz. A Szellemnapok felépítését tekintve a Felhőatlasz című könyvre emlékeztetett, csak éppen kifordítva. Először a jövő, a jelen, majd a múlt képviselteti magát, hogy aztán éppen fordítva kövessük végig a történet alakulását. Döbbenetes volt számomra, hogy mennyire színes világot teremtett Liu abba a röpke néhány oldalba sűrítve, hogy milyen alaposan és gyönyörűen dolgozta ki nem csak a múltat, de az “idegenekkel” teli jövőt is. Annyira érdekes és jól kidolgozott volt a koncepció, hogy nem hittem, hogy sikerül felülmúlni a többi novellában.

Mivel mindegyik történetről hosszas elemzésekkel lehetne szolgálni, amit már sokan mások megtettek rajtam kívül, így csak néhány további személyes kedvencemről írnék hol rövidebben, hol hosszabban. Többek között a például a Bizánci Empátiáról… Ez volt az egyik első olyan történet, ami igen megdolgoztatta az agytekervényeimet, de a tartalma, a realitása annyira valós és kézzel fogható volt, hogy egyenesen elállt tőle a lélegzet. Egy teljességgel elképzelhető valóságot jelenít meg, ahol az emberek egy (persze felturbózott) VR-egységgel átélheti a háborúk borzalmait, a szegény világok szenvedéseit, ezzel átérezve helyzetüket és megkönnyítve annak eldöntését, hogy kinek adakozzanak, kit és hogyan támogassanak. Az ingatag lábakon álló idealista világkép persze pillanatok alatt összeomlik és világháborúba sodródik, miután a kényes diplomáciai határokat felrúgják az átlagemberek. Imádtam ezt a koncepciót, mindamellett, hogy rettenetesen is sokkoló volt…

Az legnagyobb kedvencem azt hiszem Az üzenet volt. A távoli jövőben James Bell egyike azon keveseknek, akik letűnt civilizációk nyomait kutatják. Az önző emberiség egyik önzetlennek tűnő embere, aki úgy tűnik túllát önmagán, de aki valójában ugyanolyan önző, mint a nagy egész. Erre akkor jön rá, amikor nyakába szakad a lánya és a vele járó felelősség. Ketten kezdik el kutatni és különös város romjait, de a csattanót nem lelőve, azt hiszem egy igazi érzelmi hullámvasútra számíthat majd az ember. Nem csak Bell, de mi kissé mi is átértékeljük majd az életünket.

Megmosolyogtató véletlen számomra, hogy mennyire hasonló gondolatokat véltem felfedezni a befejezése után a következő olvasmányomban, Brandon Hackett legújabb könyvében. Liu több novellája is foglalkozik azzal, hogy mi történik akkor, ha az emberiség eljut a technikai fejlettség azon fokára, amikor az emberi tudatot fel fogja tudni tölteni lényegében a “felhőbe” és azzal mondhatni hallhatatlanná válik, megválik az őt megkötő béklyóktól, a törékeny ember testtől (ezt ő szingularitásnak nevezi). Hackett Eldobható testek című (szintén Agave által kiadott) könyve is ugyanezt a témát boncolgatja, csak a távoli jövőbe és a világűr egy másik szegletébe helyezve az eseményeket. Mondanom sem kell, egyik történetre sem mondhatjuk igazán, hogy a happy end jellemezné…

Összességében tehát örülök, hogy elolvashattam a méltán elismert Ken Liu legújabb novelláskötetét. Abszolút megértem, hogy miért szeretek annyian és hogy bizony okkal tüntették ki a legnagyobb díjakkal. Remélem a jövőben is várhatunk tőle még hasonlóan fantasztikus írásokat!

Kedvenc idézetek:

A világ kegyetlen hely, és mindenkinek meg kell tennie a magáét, hogy enyhítsen ezen a zordságon.

A világ összeomlása ugyancsak rétegekben történik. Lehántjuk a jelen bőrét, hogy a múlt csontvázán éljünk.

OLVASS BELE!
vagy
Ha felkeltette az érdeklődésed a könyv, akkor megrendelheted innen!


Eredeti cím: The ​Hidden Girl and Other Stories
Nyelv: magyar
Fordította: Ballai Mária, Benkő Ferenc, Farkas Veronika, Juhász Viktor, Molnár Berta Eleonóra, Orosz Anna, Pék Zoltán, Sárpátki Ádám
ISBN: 9789634198383
Eredeti megjelenés: 2020.
Magyar megjelenés: 2020.
Kötésmód: puhaborítós
Oldalszám: 352
Kiadta: Agave Könyvek

Fülszöveg:

A papírsereglet és más történetek című, több irodalmi díjjal kitüntetett gyűjtemény szerzőjének új novelláskötete.

Ken Liu a szépirodalom eszköztárát használó, modern science fiction egyik legnagyobb hatású alkotója. Művei számos nyelvre lettek lefordítva, és már több novelláját adaptálta Hollywood. Legújabb, Az istenekkel nem lehet végezni című kötetében tizennyolc lenyűgöző történet olvasható, melyek korunk legfontosabb kérdéseivel foglalkoznak, legyen szó migrációról, klímaváltozásról vagy emberi mivoltunk megértéséről. Liu rendre elmélkedik a haza és otthon, a család és szeretet fogalmain, írásainak általános célja, hogy tőlünk távolinak, idegennek tűnő közegbe helyezzen nagyon is létező, jól ismert dilemmákat, kérdéseket. A novellák megjelenítik a 21. századi ember világát, mindennapjait, vágyait és küszködését, sokszor a technológiához való kapcsolatán keresztül. Noha sok történet a jövőben játszódik – vagy holnap, vagy évszázadokkal később –, az üzenetük állandó érvényű. Ritkán lehet részünk ennél különlegesebb olvasmányélményben.

Nyereményjáték

Ken Liut nem csak az olvasóközönség, de a filmvilág is felfedezte magának. Több művét is adaptálták már a filmesek és ezek közül mind meg is jelent magyar fordításban. Mindegyik blogon elrejtettük az értékelések szövegében ezeknek a novelláknak a címeit, amelyeket a rafflecopter doboz megfelelő helyére kell beírnotok! Játékra fel!

(Ne feledjétek, a beírt válaszokon már nem áll módunkban javítani. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Kérjük, hogy levelünkre 72 órán belül válaszoljatok, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk! A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

a Rafflecopter giveaway

Állomások:

Blogturné Klub
02.11 – Nem félünk a könyvektől
02.12 – Könyv és más
02.13 – Readinspo

Szólj hozzá!

1 Comment

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük