John Chu egy online szerepjátékos-segéd, akinek az a munkája, hogy ügyfeleit különféle kalandokba kíséri. De mi történik, ha a legújabb gazdag ügyfele nem csupán nagy kalandokra vágyik? Mi történik, ha virtuális munka a valóságba is kiszivárog?
Tartsatok bloggereinkkel legújabb blogturnénkon, és ne felejtsetek el játszani se. A turné végén megnyerhetitek az Agave Könyvek kiadó által felajánlott 88 név című regényt.
kultúrsokk – Mély megrendülés és zavarodottság érzése egy idegen világnézettel vagy életmóddal való találkozás esetén. Régebben elsősorban bevándorlókat, katonákat és gazdag turistákat érintett, azóta demokratizálódott az interneten, és bármikor, bárhol átélhető lett. Egyelőre nyitott kérdés, hogy a civilizáció képes-e túlélni a kultúrsokk következtében keletkező stressz hatásait.
Vélemény:
Néhány évvel ezelőtt a Ready Player One egy disztópiába oltott múltidéző gyorsvonatként robogott át az életünkön és azóta is élvezzük az általa keltett nosztalgiahullámokat. Hogy ez virtuális valóságban játszódó történet az ő nyomdokaiba próbál-e lépni, azt nem hiszem, hogy tisztem eldönteni, de az biztos, hogy én üdvözlök minden olyan történetet, ahol a kockáké a főszerep, így rettenetesen kíváncsi voltam, hogy ezúttal mit tartogat számomra a Lovecraft földjén szerzőjének, Matt Ruffnak az új könyve, a 88 név.
A könyv főszereplője John Chu, “serpa”. No nem a klasszikus értelemben vett, hegymászókat kísérő nomád népcsoport egy tagja, hanem az online szerepjátékok tudója, akit gazdag emberek bérelnek fel a csapatával együtt, hogy jó pénzért virtuális kalandokon kísérjék el őket. Ők biztosítják a jól felszerelt karaktereket, a nagy szintugrásokat, a legjobb kalandokat és persze a védelmet. Egy nap bekopogtat John ajtaján az álommunka Mr. Jones személyében. A rejtélyes és gazdag férfi temérdek pénzt kínál azért, hogy átfogó tudást kapjon Johntól a videójátékokról és a virtuális valóságok világáról. A tipikusan túl szép, hogy igaz legyen szituáció egyből felkelti főszereplőnk gyanakvását, ami be is igazolódik, amikor a megbízás a való világban is utoléri és az életére tör…
Ruff engem már az első bekezdésben megvett magának azzal, hogy belecsöppenünk egy MMORPG-harc kellős közepébe. Nálam ez volt az a nosztalgiafaktor, ami megnyert magának, noha a szerepjátékok közel sem mentek még ki a divatból és nem is klasszikus retró-élményt jelentenek. Cserébe viszont 10 évvel ezelőtt (te jó ég, rettenetesen öregszem… :D) nagyon berántott engem is egy online szerepjáték, amit legalább két évig iszonyatos durva kockaüzemmódban toltam. Ennek köszönhetően ismerősek voltak azok a kifejezések, amelyek a könyvben is feltűntek, így volt fogalmam a farmolásról, tankolásról, dps-ről… De persze nem kell aggódnia annak sem, aki nincs otthon a szerepjátékok világában, mert ezek az (amúgy nem sűrűn) előforduló idegen kifejezések egy függelékben helyet kaptak a könyv végén a magyarázatukkal kiegészülve.
A klasszikus Word of Warcraft típusú szerepjáték azonban hamar egy krimi jellegekkel bíró aktuálpolitikai kockalexikonná válik, ahogy John elkezd utánajárni a titokzatos megbízójának és megpróbálja felderíteni annak személyazonosságát, miközben a legkülönfélébb típusú játékokkal ismerteti meg nem csak őt, de az olvasót is. Johnt a Távol-Kelet felé vezetik a különböző szálak, de a történet ezen a ponton tartogat még nagy meglepetéseket. Ruff az amúgy is rejtélyes Észak-Koreába kalauzol minket és nagyon érdekes információkat csepegtet a sztálinista berendezkedésű államról. Természetesen egyből kézbe is került a telefon, hogy utánaolvassak ezeknek az információknak, így külön öröm volt, hogy ezek közül többnek is volt valóságalapja.
Az egész kötetben kulcsszerepet játszik az anonimitás, ami az online lét sajátja és egyben legnagyobb veszélye. Állandó problémává vált mostanra a trollok sokasága, akik álnév mögé bújva püfölik dühödten a billentyűzetet, legyen bármiben is ellenkező a véleményük, mint másoknak. Bárki kiadhatja magát gazdagnak és szépnek, befolyásosnak vagy épp ellenkező neműnek. Az online térben az anonimitásának köszönhetően bárkit rejthet az avatár és bárki visszaélhet a másik jóindulatával vagy nyíltságával. John Chu is beleesik ebbe a csapdába és a kérdés csak az, hogy hogyan bír majd kikeveredni belőle.
A kötet ezzel kapcsolatban egy olyan csavart tartogat, ami sokak tetszését nem fogja elnyeri és talán okkal is, hiszen érezhetjük úgy, hogy átvágtak minket és nem azt kaptuk, amit vártunk. Szerintem pont ettől válik izgalmassá a 88 név, mert a könyv közepén még lelkesen merülünk el az aktuálpolitikával kapcsolatos teóriákban, de a könyv végére csak arra tudunk gondolni, hogy mégis hogy hihettünk el bármit is Ruffnak. Elénk dob több csontot, hogy rágódjunk rajta, majd elénk ugrik és az arcunkba röhög a megoldással.
Összességében én rettenetesen jól szórakoztam rajta, néhány nap alatt ki is végeztem a könyvet, ami mostanában igen nagy szó nálam. Pörgős és izgalmas kalandban lesz része az olvasónak az űrt, autóversenyeket, zombikkal ellepett városokat és vidámparkokat megjárva, miközben próbál járni, hogy ki is áll az egész akció mögött. A Ready Player One rajongóknak kötelező!
OLVASS BELE!
vagy
Ha felkeltette az érdeklődésed a könyv, akkor megrendelheted innen!
Eredeti cím: 88 Names
Nyelv: magyar
Fordította: Horváth Norbert
ISBN: 9789634199854
Eredeti megjelenés: 2020.
Magyar megjelenés: 2022.
Kötésmód: puhaborítós
Oldalszám: 266
Kiadta: Agave KönyvekFülszöveg:
John Chu egy „serpa”, aki társaival együtt jó pénzért virtuális kalandokra kíséri ügyfeleit online szerepjátékokba, ahol jól felszerelt karakterekkel élhetnek át felejthetetlen izgalmakat: sárkányokat ölhetnek, űrcsatákban vehetnek részt, bankot rabolhatnak vagy zombihordákkal küzdhetnek.
Az új ügyfelük a titokzatos, magát gazdag és ismert személynek mondó Mr. Jones rengeteg pénzt kínál azért, hogy átfogó idegenvezetést kapjon a virtuális valóság játékvilágáról. Chu számára ez az álommunka, de ahogy belevágnak a kalandozásba, gyanítani kezdi, hogy Mr. Jonest inkább az emberek felett gyakorolt hatalmi potenciál, semmint a szórakozási lehetőségek megismerése vezérli. A fergeteges online kalandnak induló megbízás aztán hamarosan átszivárog a való világba, ahol Chunak minden leleményességére szüksége van, hogy egy lépéssel előrébb járjon mindenkinél – mert a valóságban nincs újraindító gomb.
Matt Ruff legújabb regénye egyrészt tisztelgés a videojátékok világa és a videojátékos közösségek előtt, másrészt izgalmas jelenetekbe ágyazott észrevételek sora arról, hogy mi rejlik a virtuális valóságban, és egyben milyen veszélyekre kell felkészülnie az embereknek a jövőben.
Nyereményjáték
Bloggereink nagyon szeretik a virtuális valósággal kapcsolatos olvasmányokat, szóval a mostani játékunkban ki kell találnotok az egyes blogokon elhelyezett idézetekből, hogy mely könyvre gondoltunk! Kivételesen lesz egy extra lehetőségetek is nyerni, ha kitöltöttétek a rafflecoptert.
(Ne feledjétek, a beírt válaszokon már nem áll módunkban javítani. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Kérjük, hogy levelünkre 72 órán belül válaszoljatok, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk! A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
Az idézet:
“Lares egyszer azt mondta, hogy a katonáskodás és a kurválkodás gyakorlatilag egy és ugyanaz – veszélyes munka, de többet fizetnek érte, mint amit mással kereshetne az ember, általában csak azokra van kereslet, akik fiatalok és egészségesek, és mindkettő egy kicsit kívül helyezi az embert a törvényeken.”
a Rafflecopter giveaway
Állomások:
Blogturné Klub
05.04 – Nem félünk a könyvektől
05.07 – Hagyjatok! Olvasok! ~ kedvcsináló idézetek
05.10 – Kelly és Lupi olvas
05.13 – Könyv és más
05.15 – Hagyjatok! Olvasok!